OÏDA (išvertus iš katalonų kalbos šis žodis reiškia klausa ir girdėjimas) toliau juda per vasarojantį miestą. Šįsyk garsines formas išbandysime ir laužysime požeminėje perėjoje, savo mikrosceną atsukusios tiesiai į tekantį upės vandenį.

Girdėjimą tyrinės Cedrik Fermont iš Belgijos, Pentti Dassum iš Suomijos ir lietuvio Viktoro Urbelio projektas „Teatre”. Garso pasivaikščiojimą, reflektuodama karo ir baimės patirtis, šiam pasirodymui sukonstravo kultūrologė Mariia Borysova iš Ukrainos.

Cedrik Fermont galimai girdėtas Lietuvos auditorijai: jis dalyvavo viename legendinių festivalių „Speigas”. Kongo kilmės belgų kūrėjas gyvena Berlyne ir be atvangos keliauja po pasaulį, tyrinėdamas įvairių žemynų eksperimentikos scenas, didžėjaudamas ir grodamas gyvai. Gana anksti iškėlęs klausimą, kodėl industrinės muzikos ir eksperimentinės elektronikos scenoje Afrikos ir kitų kontinentų eksperimentinė muzika europiniame ar bendriau vadinamajame Vakarų garso kultūrų kontekste yra nematoma, didelę dalį savo energijos jis nuo 2002 metų nukreipė į Syrphe leiblo veiklą. Šios leidybinės kompanijos išskirtinumas yra tai, kad ji suteikia sceną kūrėjoms/ams iš kitų, nei Europa ar Šiaurės Amerika, kontinentų. Kaip dalį šių scenos tyrinėjimų, drauge su kolega Dimitri della Faille Cedrik parašė knygą „Not Your World Music: Noise in South East Asia” (2017), kuri gali pasitarnauti kaip įvadinis gidas norinčioms pradėti pažinti Pietryčių Azijos regionu bendrai vadinamas Kambodžos, Indonezijos, Laoso, Malaizijos, Myanmaro, Filipinų, Singapūro, Tailando ir Vietnamo scenas. Daugiau apie Cedrik darbus ir vertybes galite pasiskaityti 2013 m. Secretthirteen parengtame inteviu. Cedrik Fermont garsų klausykite čia:
https://syrphe.bandcamp.com/, kur tarp naujausių darbų – gyvo pasirodymo Londone įrašas „Trance”.

Pentti Dassum yra DIY elektronikos ir instrumentų konstruktorius, multiinstrumentalistas (nuo grind iki free jazz), garso inžinierius, Tamperės konservatorijos elektroakustinės muzikos studentas, leidybininkas ir prodiuseris. Nuo mikrogarsų, manipuliacijų kasečių juostomis iki masyvaus drone, nuo junk-noise iki vabzdžių keliamo gaudesio – Pentti jau ne vieną dešimtmetį ardo, tyrinėja ir konstruoja, ir žanras jam veikiausiai nėra itin svarbus matmuo. Savo tinklapyje įkeltame manifeste Pentti nurodo, kad vieno jo individualių projektų pavadinimas „Umpio” suomių kalba reiškia tuštumą, vakuumą ar net kvailumą. Tačiau, po teisybei, jo leidybinėje ir kūrybinėje erdvėje nematyti nei vieno šių dalykų.
Lietuvoje Pentti yra grojęs 2014 metais, festivalio CREATurE Live Art, kurio tema tuomet buvo „Resistance”, kontekste. Tąsyk prisistatęs veikiau junk-noise amplua, šįsyk šis įvairiapusiškas kūrėjas atkeliauja su, kaip pats pažymėjo, mažiau triukšmingu pasirodymu.
Pentti Dassum darbų rasite pasiklausyti štai čia:
https://umpio.bandcamp.com/album/kanyon
Kiek chaotiškai, tačiau daugiau apie Umpio veiklas skaitykite čia:
https://www.umpio.com/

Pirmasis „Teatre” albumas pasirodė dar visai neseniai – 2018 metais debiutinį „Bienale” išleido kauniečių leidybinė / organizacinė komanda GHIA. Struktūruotu industriniu techno prasidėjęs „Teatre” debiuto garsas kito ir tebekinta, tačiau ieškojimai išlieka veikiau techno įtakos lauke, kuriame po vieną jo albumų išleido lietuvių leidėjai PPP (legendinio minimal.lt ir Partyzanai kolaboracija) ir šveicarų Lux Rec. Tyrinėjantį ritmines struktūras ir sintetines faktūras „Teatre” dažniau išgirsime atliekantį šokamus set’us, tačiau ant MATTERS scenos jis galimai leis sau daugiau erdvės eksperimentui – nepaisant to, ar eksperimentas ritmingas, ar abstraktus.
Išgirsti „Teatre” albumų ir eskizų galite jo bandcamp’e:
https://teatre.bandcamp.com/

Mariia Borysova (UA) yra kultūrologė, kurią atradome per bendradarbiavimą su Kyjivo Miskyi Teatru. Ji domisi žmogaus ir erdvių sąveika, tuo, kaip istorija skleidžiasi mieste ir moters teisėmis Mariia vykdo kultūros projektus, kurie nukreipti į vietos/ų bendruomenes – kaip rašo ji pati, ji džiaugiasi darbu su žmonėmis. Remdamasi istoriniais ir urbanistiniais tyrimais, Mariia kuria garsinius pasivaikščiojimus. Pasivaikščiojimą, kurį išgirs koncerto dalyviai liepos 22 dieną, ji konstruoja remdamasi savo karo patirtimi: savo pasakojimu ji pakvies klausytojus į perėjos vidų, pasidalindama baimės patirtimi ir nedideliais pabėgimais. Tekstą paversti pasivaikščiojimu jai padeda Ivan Skoryna, elektroninės muzikos kūrėjas iš Kyjivo, apie kurį kur kas plačiau rašysime kiek tolesniuose šių metų MATTERS programos darbuose.

Koncertas nemokamas, vietoje bilieto raginame paaukoti pasirinktai Ukrainos humanitarinei organizacijai pagal turimas galimybes.

Renginį pristato industrinės kultūros platforma MATTERS ir Kauno menininkų namai. MATTERS yra „Kaunas – Europos kultūros sostinė 2022“ programos dalis. Renginio draugai ir partneriai: Miskyi Theater, Ghia.

Titulinės Cedric Fermont nuotraukos autorė Magda Bondos