Anete Skuja „Archyvinis impulsas: turas po fotografijos meną, paremta archyvo naudojimu“

Anete Skuja „Archyvinis impulsas: turas po fotografijos meną, paremta archyvo naudojimu“

Publikavimo data:

2019 09 11

2019 m. gruodį KMN rezidavo trečioji „Unlearning Eastern Europe“ programoje dalyvaujanti kuratorė Anete Skuja (LV). Gruodžio 12 d. Kauno fotografijos galerijoje (Vilniaus g. 2) vyko šią rezidenciją lydinti A. Skuja paskaita „Archyvinis impulsas: turas po fotografijos meną, paremta archyvo naudojimu“.

„Viena iš modernią epochą apibūdinančių savybių buvo vis didesnės reikšmės priskyrimas archyvui kaip priemonei, kuria kaupiamos, saugomos ir atkuriamos istorinės žinios bei atminimo formos.“ (Charlesas Merewetheris)

Vis daugiau menininkų šiais laikais siekia apibrėžti savo ryšį su menu, kiek tai susiję su istorija. Vis dažniau menas atsigręžia į praeitį. Šiuo istoriografiniu būdu archyvas ar dokumentas tapo ir forma, ir turiniu, kuriuos naudojo daugelis menininkų, norinčių susigrąžinti ir pavaizduoti „alternatyvų žinojimą“. Ši meninė praktika veikia kaip priemonė, padedanti pasiekti kitaip neprieinamas žinias, siūlanti alternatyvių atsiminimo būdų.

A. Skuja paskaitoje buvo nagrinėjami menininkų, kurie naudojasi archyvine medžiaga ar struktūromis kaip savo meninės veiklos dalimi, pavyzdžiai, didesnį dėmesį skiriant aptarti Baltijos šalių fotografijos sceną.

„Šiuo metu Latvijos dailės akademijos magistro studijose tyrinėju archyvinį meną Baltijos regione. Ypatingą dėmesį skiriu fotografams, naudojantiems jau egzistuojančias archyvines struktūras, („įkurtus“ archyvus / institucinius archyvus) arba kuriantiems šiuos (paprastai išgalvotus) archyvus. Mane domina „istoriografinis posūkis“ (praeities atspindėjimas / rekonstravimas / atkūrimas) šiuolaikiniame mene ir jo atsiradimas Baltijos šalių meno lauke. Nors ši tendencija turi gilias šaknis Vakarų šiuolaikinio meno lauke, mane domina regioniniai skirtumai.“ (Anete Skuja)

A. Skuja yra meno istorikė, fotografė ir laisvai samdoma kuratorė, daugiausia dirbanti su fotografija. Šiuo metu studijuoja magistrą Latvijos dailės akademijos meno istorijos fakultete ir specializuojasi kuratorystės studijose. Dabartiniai jos tyrimai yra susiję su archyvinės medžiagos panaudojimu šiuolaikiniame Baltijos šalių mene.