Grėtė Šmitaitė (DE/LT) ir Hanna Kritten Tangsoo (DE/EE)

Grėtė Šmitaitė (DE/LT) ir Hanna Kritten Tangsoo (DE/EE)

Publikavimo data:

2018 01 01

2018 m. sausio ir vasario mėnesiais Kauno menininkų namuose rezidavo dvi choreografės, šokėjos ir Hochschulübergreifendes Zentrum Tanz šiuolaikinio šokio universiteto Berlyne absolventės Grėtė Šmitaitė (Vokietija / Lietuva) ir Hanna Kritten Tangsoo (Vokietija / Estija). Čia jos vystė savo naujo šokio performanso „Limitation Piece“ tiriamąją dalį, reguliariai susitikinėjo su savo mentore Kaune filosofe dr. Jurga Jonutyte.

„Limitation Piece“ premjera įvyko liepos 21-22 d. „Tanzfabrik“ Uferstudios Berlyne kartu su šokėjais Johanna Ackva, Camille Chapon, Jacquesu-André Dupontu, Ewa Dziarnowska, Ivanu Ekemarku, Forough Fami, Anna Fitoussi, Magdalena Meindl, Julia Plawgo, Lyllie Rouviere, Sunayana Shetty, Alistair Watts.

Rezidencijos metu Grėtė ir Hanna Kritten ypatingą dėmesį skyrė džiaugsmui ir energijai, kuri atsiranda šokyje kaip bendravimo formoje. Kviečiame skaityti trumpą pokalbį su choreografėmis.


Grėte ir Hanna Kritten, ar dažnai dirbate kartu?

Grėtė ir Hanna Kritten: 2014-2017 m. kartu studijavome Hochschulübergreifendes Zentrum Tanz šokio mokykloje Berlyne, programoje pavadinimu „Šokis. Kontekstas. Choreografija“. 2017-ųjų balandį mūsų, kaip choreografių, pirmąjį kartu sukurtą pasirodymą pristatė HZT BA šiuolaikinio šokio festivalis. Po šio pasirodymo „Tanzfabrik Berlin” pasiūlė ko-prodiusuoti tolesnį kūrinio vystymą ir jo premjerą Berlyne šių metų liepą. Tai pirmas kartas, kai dirbame kartu už universiteto ribų.


Šiuo metu abi gyvenate Berlyne. Kaip jums kilo mintis sudalyvauti Kauno menininkų namų rezidencijoje?

Grėtė: Pati esu iš Kauno, čia lankiau pirmąsias šokio pamokas, mano mokytojai buvo Marijanas Staniulėnas, Birutė Letukaitė, Linutė Puodžiukaitė, Marius Pinigis ir kiti. Baigusi KTU gimnaziją, išvykau studijuoti choreografiją Berlyne. Šie metai – pirmieji po universiteto baigimo. Šiuo metu tęsiu savo meninę praktiką ir gyvenu ten, kur randu kažką įdomaus ir vertingo savo kūrybai. Dirbti Lietuvoje labai noriu. Kaartu galvoju apie tai, kaip darbas gimtojoje šalyje leistų man toliau vystytis kaip menininkei. Džiaugiuosi proga dirbti kartu su Hanna Kritten Kauno menininkų namuose, nes tai leidžia mums tęsti savo choreografinį tyrimą, vystome naują choreografinį kūrinį, turime galimybę savo darbu pasidalyti su Kauno publika, suvokti jų reakcijas į tai, ką darome.

Hanna Kritten: Lietuvoje esu pirmą kartą. Studijų Berlyne metu kartu su Grėte atradome nemažai panašumų ir bendrų interesų – tai susiejome su mūsų bendra baltiška kilme ir istorija. Tai mus įkvėpė ieškoti galimybių tęsti kūrybinį bendradarbiavimą Baltijos šalyse. Rezidencija Kauno menininkų namuose yra mūsų pirmasis žingsnelis šia kryptimi. Kita bendra rezidencija planuojama šių metų birželį „Menų spaustuvėje” Vilniuje. Ten kūrinį „Limitation Piece“ pristatysime visa sudėtimi.


Ar konteksto pakeitimas yra svarbus jums arba jūsų kūriniui “Limitation Piece”?

Grėtė ir Hanna Kritten: Konteksto pakeitimas nėra centrinė šio kūrinio ašis. Kita vertus, žinoma, kad jis vienaip ar kitaip dalyvauja bendrame galvojimo procese. Visa tai atsiskleis laikui bėgant. Šiuo metu mūsų prioritetas buvo pasirinkti tą vietą, kuri suteiktų erdvę ir paramą, būtiną kūriniui vystyti. Kauno menininkų namų rezidencijų programa mums tiko, todėl džiaugiamės galimybe ja pasinaudoti.


Gal galėtumėte daugiau papasakoti apie skirtingas savo tyrimo fazes ir koks esminis skirtumas tarp sausio ir vasario mėnesio rezidencijos etapų? Kodėl abu jie svarbūs? Ką naujo jie suteiks jūsų kolegoms Berlyne?

Grėtė ir Hanna Kritten: Rezidencija Kauno menininkų namuose – pirmasis etapas „Limitation piece“ kūrybos procese. Čia mes aptariame skirtingas idėjas, sceną atvėrėme skirtingoms grupinėms praktikoms su žmonėmis iš Kauno. Sausio mėnesį didžiausią dėmesį skyrėme šokiui kaip bendravimo formai – tarp skirtingų šokėjų kūnų ir tarp šokėjų bei auditorijos. Mūsų tikslas ištyrinėti skirtingas galimybes ir būdus dalytis energija. Vasario mėnesį toliau dirbsime su kūrinio struktūra ir dramaturgija. Tam, kad nusistovėtų skirtingos idėjos, buvo svarbu tarp šių etapų pasilikti pertrauką.


Jūsų naujas kūrinys vadinasi „Limitation Piece“, kokias konkrečias ribas turite omenyje?

Grėtė ir Hanna Kritten: Vadiname tai „Limitation Piece“, nes tos sąlygos, su kuriomis dirbame, mums pasirodė gan ribotos.


Apie kokias sąlygas kalbate?

Grėtė ir Hanna Kritten: Neaprėpti visko, kaip nesibaigiančios begalybės. Domėjomės tuo, ką galime ir ko negalime. Ir tada pradėjome žaisti su riba tarp to, kas apibrėžta minties, kiek tai yra formulavimo triukas ir kiek nuolat kintantis bei iš dalies keičiamas suvokimas.


Koks jūsų santykis su auditorija? Ar jums svarbu, kad jūsų kūrinį pamatys žiūrovas?

Grėtė ir Hanna Kritten: Kuriame choreografiją tam, kad atrastume savo santykį su žiūrovu.


Kokie šiuolaikinio šokio atlikėjai ir jų darbo metodai svarbūs jūsų kūrybai?

Grėtė ir Hanna Kritten: Tikrai esame patyrusios viena kitos ir kitų šokėjų, su kuriais dirbame, įtaką. Negalime paneigti ir Hochschulübergreifendes Zentrum Tanz šokio universiteto Berlyne bei visos Berlyno aplinkos, kurioje praleidome pastaruosius kelerius metus, įtakos.



_

Nuotrauka: Inga Navickaitė