Fluxus žaidimas
Keliauk. Kurk meną. Tapk menu. Žodis po žodžio.
Kaip žaisti?
- Tai kūrybinis miesto žaidimas, kviečiantis rašyti Fluxus instrukcijas ir pasinerti į Jurgio Mačiūno gyvenimo istoriją. Čia žaidėjai turi keliauti po bendruomenių dirbtuves, rinkti žodžius, iš jų rašyti Fluxus instrukciją ir ją atiduoti miestelėnų vertinimui. Jei jų instrukcija pateks tarp 30-ties geriausių – žaidėjų lauks vienetiniai, išskirtinai jiems sukurti apdovanojimai specialaus renginio metu.
- Žaidimas prasideda nuo specialaus „Camino Fluxus Paso“ atsiėmimo. Toliau žaidėjai turi įsitraukti į Kauno bendruomenių organizuojamas kostiumų gaminimo dirbtuves, kurių kiekviena savo tema atspindi skirtingus Jurgio Mačiūno gyvenimo etapus. Pasigaminus detalę yra leidžiama traukti vieną žodį iš stotelėje esančios urnos. Šie žodžiai – susiję su konkrečiose dirbtuvėse nagrinėjamu Jurgio gyvenimo etapu. Ištraukus – žaidėjai klijuoja žodį į savo pasą ir keliauja į kitas dirbtuves. Surinkus bent 1 žodį jau galima atlikti kūrybiškiausią ir sudėtingiausią žaidimo veiksmą - rašyti Fluxus instrukciją. Parašius – laikas instrukciją palikti miestiečių galerijoje esančioje prie įėjimo į Kauno Paveikslų Galeriją. Šioje galerijoje eksponuojamas instrukcijas galės pamatyti visi miestelėnai, o ant labiausiai patikusios – palikti savo balsą lipduko pavidalu. 30 autorių, kurių instrukcijos surinks daugiausiai balsų, bus kviečiami atsiimti išskirtinį apdovanojimą. Apdovanojimai vyks viešo renginio-siurprizo metu spalio 5 dieną.
- Žaidime gali dalyvauti visos instrukcijos: net iš 1 žodžio! Tik atmink – kuo žodžių daugiau ir kuo instrukcija įmantresnė – tuo laimėti lengviau.
- Fluxus instrukcijos, dar žinomos partitūrų pavadinimu, yra Fluxus judėjimui unikali meno forma. Jose menininkai pateikia instrukcijas menamo performatyvaus akto įvykdymui. Instrukcijos dažnai būna komiškos, ironiškos, o kartais - neįmanomos įgyvendinti, ir labiau lavina vaizduotę nei reikalauja atlikti jose pateikiamą veiksmą. Pavyzdžiui “Tylėdamas praleisk 2 valandas užsidaręs kambaryje”, arba “Numesk drobę ant žemės. Užlipk ant jos ir iškeliauk į Holivudą.” Daugiau apie Fluxus instrukcijas galite paskaityti MoMa straipsnyje, Ypatingai daug jų yra parašiusi Yoko Ono, čia galite paskaityti daugiau bei susipažinti su žymiausiais pavyzdžiais. Šiame “Fluxus Performance Workbook” galite rasti šimtus įvairių instrukcijų.
- George Brecht, “Direction,” 1962.
- Yoko Ono, “Conversation Piece,” 1964.
Fluxus partitūros yra lyg maži kūrybiniai eksperimentai – neįpareigojantys, bet tuo pačiu gilūs. Čia nėra teisingų ar klaidingų atsakymų, nėra taisyklių, kurios tave ribotų. Tikslas – išlaisvinti vaizduotę, pasinerti į žodžių žaismą ir leisti sau improvizuoti.
- Pažvelk į savo žodžius ir pagalvok, ką jie tau sako. Šie žodžiai – tai tavo įrankiai. Pabandyk pamatyti juos naujoje šviesoje. Galbūt „Laisvė“ tau asocijuojasi ne su politika, o su vėju, kedenančiu plaukus?
- Eksperimentuok. Vieno teisingo varianto sujungti surinktus žodžius į instrukciją nėra. Visi variantai teisingi. Kadangi kortelėje vietos yra tik vienai instrukcijai – siūlome eksperimentuoti rašant pieštuku arba į telefoną, o atrinkus geriausią variantą jį perrašyti.
- Žaisk su gramatika. Tau nereikia surinktų žodžių naudoti tokių, kokie parašyti. Keisti linksnius, laikus, formas – galima. Nuo “Laisvė” gali drąsiai keliauti prie “Laisvės”, “Laisva” ar “Laisvinti”. Tik nekeisk žodžio šaknies bei nepridėk priešdėlių. Taigi – “išlaisvintas” – jau netiktų.
- Pamiršk logiką. Nebijok kurti kažko, kas atrodo keista. Kiekvienas žodis neša aibę prasmių. Jų neįmanoma suvaldyti. Parašei instrukciją, kurios net tau suprasti nepavyksta? Valio!
- Nesureikšmink rezultato. Fluxus – ne apie rezultatą, o apie procesą. Rezultatas svarbus tik tiek, kiek jis mus motyvuoja nertis į procesą. Svarbiausia čia yra pasimėgauti švente bei atrasti kažką naujo apie save. Pavyzdžiui – kad esi menas!
Instrukcijų pavyzdžiai:
Surinkti žodžiai: laisvė, chaosas, šeima, architektūra, izoliacija.
Instrukcijos:
- Izoliuokis su savo šeima architektūrinio paveldo objekte. Praleiskite ten 10 dienų. Jų eigoje kasdien vis labiau chaotiškai perstumdykite pastate esančius baldus. Išeikite į laisvę.
- Įsivaizduok, kad esi paukštis, skrendantis per chaoso audrą. Nusileisk ten, kur rasi šeimą. Amžiams atiduok savo laisvę mainais į izoliaciją šeimos architektūroje.
- Chaotiškai palik popieriaus lapą ir pieštuką ant grindų savo šeimos namuose. Praeik pro jį kiekvieną dieną. Po savaitės ant lapo užrašyk: „Architektūra yra izoliacija“.
Surinkti žodžiai: viltis, pamoka, asmenybė, derybos, kinas.
Instrukcijos:
- Sugalvok kino filmą apie savo viltis. Derėkis su savo vidine asmenybe dėl laimingos pabaigos. Pabai atėjus - leisk vilčiai tapti pamoka.
- Pasikviesk draugą deryboms kino salėje. Derybų objektas – viltis, jog tavo asmenybė pasikeis į gerą. Kaskart kai nutilsi, atmink, pamoka – ne žodžiuose, o tarp jų.
- Tądien kai kine rodys tavo mėgstamą filmą, užėjęs į pamoką derėkis su mokytoja dėl trumpesnės jos trukmės. Leisk savo vidinei asmenybei neprarasti vilties.
- Fluxus judėjimas gimė iš noro išlaisvinti meną nuo formalumo ir sugrąžinti jį į kasdienį gyvenimą. Fluxus menininkai nenorėjo, kad jų darbai būtų vertinami pagal standartines meno normas – jie siekė eksperimentuoti ir ieškoti naujų išraiškos būdų. Tradicinėmis meno taisyklėmis nusivylę menininkai, vedami Jurgio Mačiūno, ėmė burtis po Fluxus pavadinimu 1960-tųjų pradžioje.
- Vienas pagrindinių Fluxus principų buvo idėja, kad kasdieniai veiksmai gali tapti meno kūriniais. Įkvėpti Zen budizmo, menininkai norėjo pabrėžti, kad menas yra visur – nuo pusryčių gaminimo iki pokalbių su draugais. Anuomet menas buvo itin elitistiškas ir oponavo kasdienybei. Su tokiu įtraukiu savo požiūriu, Fluxus atnešė radikalią revoliuciją.
- Kitas svarbus Fluxus komponentas – „pasidaryk pats“ požiūris į kūrybą. Fluxus menininkai nesiekė kurti neprieinamo, sudėtingo meno, bet priešingai – kūryboje naudojo kasdienius objektus, kūrė performansus nereikalaujančius jokios įmantrios scenografijos, ar rašė instrukcijas, kurios apskritai tėra idėja. Ši filosofija atmetė tradiciniam menui būdingą pompastiką, sudėtingas technikas, ar brangias medžiagas. Tokiu būdu Fluxus kvietė visus tapti menininkais.
- Fluxus darbai taip pat dažnai buvo kupini humoro, ironijos ir absurdo. Menininkai mėgo provokuoti savo auditoriją bei meno pasaulį, skatindami juoktis iš meno rimtumo ir nuobodumo. Jie demonstravo, kad menas gali būti ne tik rimtas, bet ir smagus bei žaismingas.
- Fluxus judėjimas buvo ir tebėra atviras visiems. Jis griauna mitą, kad menas priklauso tik išrinktiesiems.
- Alison Knowles, “Make a Salad”, 1962.
- Šiame kūrinyje Knowles grojant gyvai muzikai gamino didelį puodą salotų, kurį po to pateikė lankytojams valgyti drauge.
- Nam June Paik, “Zen for Film,” 1964-65.
- Šiame kino eksperimente autorius pateikia 8 min trukmės video juostą kurioje nėra nieko daugiau, kaip tik balta spalva.
- Yoko Ono, “Cut Piece,” 1964-66.
- Šiame performanse menininkė kvietė lankytojus sunaikinti jos rūbus pasinaudojant žirklėmis. Čia galite pamatyti performanso įrašą.
- Jurgis Mačiūnas gimsta: Jurgis gimė 1931 m. Kaune, tometinėje Lietuvos sostinėje. Jo tėtis buvo Berlyne studijavęs architektas, mama – baleto šokėja dirbusi Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre. Taigi, nuo pat gimimo Jurgį supo kūrybiška aplinka. Galbūt jau tuomet, besisukiodamas tarp tėčio brėžinių ir mamos sceninių rūbų, Jurgis pajuto, kad menas taps jo gyvenimo centru. Tik kas galėjo pagalvoti, kad šis berniukas užaugęs pakeis meno pasaulį visiems laikams?
- Jurgis Mačiūnas mokosi Kaune: Čia mokytojai greitai suprato, kad turi reikalų su nepaprastu vaiku. Jurgis buvo gabus ir smalsus, bet kartu – tikras maištininkas. Galima numanyti, kad būtent tuomet itin suvaržytos mokyklų struktūros padėjo pamatą Jurgio siekiui aktyviai ieškoti alternatyvų taisyklėmis. Visa tai ilgainiui išaugo į visam meno pasauliui iššūkį metusį Fluxus.
- Jurgis gyvena pabėgėlių stovykloje Vokietijoje: Antrojo pasaulinio karo metu Jurgio šeima buvo priversta palikti Lietuvą. Jurgiui tuomet buvo dar tik 13 metų. Siekdami išvengti Raudonosios armijos areštų ir trėmimų, jie apsigyveno pabėgėlių stovykloje Bad Nauheime, Vokietijoje. Čia jie praleido beveik 4 metus, liudydami karo pabaigą iš nepaprastai arti. Tai paliko gilius rėžius Jurgio paauglystėje.
- Jurgis perplaukia Atlantą ir mokosi architektūros ir elektroninės muzikos JAV: 1948 m. Jurgis su šeima emigravo į Jungtines Amerikos Valstijas. Jie apsigyveno Niujorke – mieste, kuris daug metų buvęs pabėgėlių ir imigrantų vartais į JAV tuomet išgyveno tikrą atvykėlių piką. Šis didelis miestas buvo tobula dirva Jurgio smalsumui vešėti. Jis čia studijavo menus, grafiką ir architektūrą Cooper Union koledže, 1954 m. Carnegie technologijos institute gavo architektūros ir muzikologijos bakalauro laipsnius, galiausiai 1960 m. apsigynė meno istorijos magistrą Niujorko universitete, kur jo tyrimai buvo sutelkti į Europos ir Sibiro migracijų menus. 11 metų trukusios jo studijos suteikė Jurgiui tvirtą akademinį pamatą ir plačius horizontus apimantį suvokimą leidusį inicijuoti Fluxus revoliuciją.
- Jurgis Mačiūnas susitinka Joną Meką: Tai vienas svarbiausių įvykių Jurgio gyvenime. Jonas Mekas, kitas vienas pasaulyje žymiausių Lietuvos menininkų, dalinosi su Jurgiu radikaliu požiūriu į meną, ir siekiu laužyti tradicijas. Jie tapę bičiuliais vienas kitą įkvėpė tik dar labiau atsiduoti misijai atmesti griozdiškas meno pasaulio taisykles.
- Jurgis sugalvoja Fluxus ir parašo Fluxus manifestą: Tai įvyko 1963 m. Stipriai įkvėptas Zen budizmo, šiame manifeste Jurgis atmetė meno profesionalizmą, nuo gyvenimo atplėštą abstraktų meną, aukštino tarpdiscipliniškumą, performatyvumą, praktiškumą, ir visų svarbiausia – kasdienybės patirtis kaip meno šaltinį. Platus čia aprašytš idėjų spektras reiškė, jog Fluxus yra ne tiesiog apie meną – tai gyvenimo būdas. Manifestas pirmą kartą į auditorijos rankas papuolė labai “Fluxiškai” – lapus su jo kopijomis Jurgis drauge su kolegomis tiesiog metė auditorijai vieno Fluxus festivalio metu, Diuseldorfe, Vokietijoje.
- Jurgis nusiperka sodybą ir ten slapta persirenginėja moterimi: Paslaptį Jurgiui išlaikyti pavyko sėkmingai – apie šį jo gyvenimo fragmentą žinoma nedaug. Galima tik numanyti, jog savo asmeninės sodybos privati erdvė Jurgiui sudarė saugias sąlygas būti laisvėje, visiškai savimi, išvengiant bet kokių klausimų ar visuomenės spaudimo.
- Jurgis degina savo kūrinius, bet jie nedega: Kasdienybės, tame tarpe ir meno laikinumas buvo labai svarbus Fluxus judėjimui. Pasitelkdamas ugnies galią transformuoti materiją iš vienos fazės į kitą, Jurgis atkreipė dėmesį kad viskas yra amžinoje kaitoje, greta to iškeldamas gausybę klausimų apie meno prigimtį ir bei vertę. Didžiausia ironija yra tai, kad anot pasakojimų, – Jurgio kūriniai atsisakė degti. Ar jo kūriniai buvo tiesiog tokie galingi, kad net ugnis negalėjo jų sunaikinti?
- Jurgis apsiveda Billie Hutching ir surengia „nespalvotas vestuves“, nes yra daltonikas: Billie buvo daugiametė Jurgio draugė ir kompanionė. Negana spalvų atsisakymo, vestuvių metu Jurgis su Billie persimainė rūbais, o visa tai nufilmavo video menininkas Dimitris Deviatkinas. Šios 1978 m. vasario 25 d. vykusios vestuvės buvo skambiai pavadintos “Fluxwedding”. Dramatiškas, bet tuo pačiu ir poetiškas jų aspektas – Jurgis tuo metu jau sirgo vėžiu ir tiek jis, tiek Billie žinojo, kad gyventi jam liko nedaug. Šios skubotos vestuvės turėjo ir praktišką motyvą - Jurgis norėjo kad jo gyvybės draudimo pinigai neliktų banke.
- Jurgis numiršta ir jo pelenai išbarstomi Atlante: po kiek daugiau nei 3 mėnesių nuo savo vestuvių, 1978 m. gegužės 9 d. Jurgis mirė nuo kasos ir kepenų vėžio. Prieš mirtį jis paprašė, kad jo pelenai būtų išbarstyti Atlanto vandenyne. Tai simbolizavo jo sugrįžimą į pradžią – į vandenį, kurio bangos atvedė jį į Ameriką. Jurgis paliko neišdildomą pėdsaką meno istorijoje, o jo idėjos, kaip vandenyno bangos, gyvuoja iki šiol.
- Jurgis Mačiūnas, “Flux Year Box 2”, 1967.
- Jurgis labai mėgo kurti vadinamuosius “Fluxkits”. Jam tai buvo kaip trijų dimensijų meniniai žurnalai. Jų viduje randami įvairūs keisti ir iš pirmo žvilgsnio nesusiję objektai: nuo kortų kaladės iki dviračio grandinės, iki šachmatų kolekcijos, iki Fluxus instrukcijų. Jurgis juos pardavinėjo po $100 už vieną.
- Jurgis Mačiūnas, “USA Surpasses All The Genocide Records,” 1966.
- Jurgis buvo didelis taikos šalininkas ir ypač kritikavo JAV eskaluotą Vietnamo karą.
- Jurgis Mačiūnas, Billie Hutching, “Fluxwedding,” 1978.
- Kas gauna prizus? Žaidime yra 3 nugalėtojų kategorijos: 1) Visi surinkę bent 1 žodžį, parašę Fluxus instrukciją ir pakabinę ją miestiečių Fluxus galerijoje gauna simbolinę dovanėlę; 2) Pirmieji 10 žaidėjų surinkusių visus 10 žodžių, parašę iš jų instrukciją bei ją pakabinę galerijoje, gauna ypatingų skanėstų; 3) 30 autorių, kurių Fluxus instrukcijos miestiečių galerijoje surinks daugiausiai balsų, bus kviečiami į specialiai organizuojamą renginį atsiimti didžiųjų prizų.
- Kaip vyksta balsavimas? Adresu K. Donelaičio g. 16 esančioje Kauno paveikslų galerijos lauko ekspozicinėje erdvėje (buvusiame fontane) Fluxus festivalio proga yra steigiama Fluxus miestiečių galerija. Joje – žaidėjų parašytos instrukcijos. Bet kas užėjęs į galeriją rugsėjo 21 d. 19:00-22:00 ir rugsėjo 22 d. 12:00-18:00 galės atiduoti balsą už labiausiai patikusią instrukciją. Balsavimas vyks klijuojant lipdukus, kuriuos atėjusiems lankytojams duos festivalio savanoriai. Balsai bus skaičiuojami rugsėjo 22 d. 18:00. Nugalėtojai bus informuoti rugsėjo 23 d.
- Kaip vyksta didžiųjų prizų atsiėmimas? 30 daugiausiai balsų surinkusių Fluxus instrukcijų autorių bus kviečiami spalio 5 d. 12:00 - 16:00 ateiti kartu su savo draugais bei šeimomis į Kauno menininkų namus. Čia jų lauks Jurgio Mačiūno Fluxus svetainė, kurioje – Dirbtinis Jurgis, įvairūs Fluxus eksperimentai, bei svarbiausia – vienetiniai Jurgio svetainės artefaktai. Būtent vieną jų nugalėtojai galės išsirinkti, o vietoje esantis kaligrafas artefaktus pavers išskirtiniais meno objektais. Tai bus įrodymas, kad esate menas.
- Žaidimo autoriai - Rūta Petrauskaitė ir Gytis Dovydaitis (kūrybos studija “3022”)
- Žaidimo prodiuserė - Vaiva Marija Bružaitė
- Videomeno kūrėjas – Vytautas Buinevičius
- Žaidimo techninis personalas – Algirdas Šileika (“Node47”), Vytautas Buinevičius, Ignas Dovydaitis.
- Žaidimo apdovanojimų ceremonijos režisieriai - Justė Paulina Kubertavičiūtė, Adomas Lapinskas (kūrybos studija “3022”)