Garso stovykla [0 – |]
MATTERS vasara prasideda su savaitės trukmės (05 31-06 05) intensyvia garso stovykla [0 – |] pradedančioms/tiems/* garso kūrėj*ms. „Pradedančiųjų“ kategorija šiuo atveju yra suprantama gana plačiai, tad dvejojanči*s raginame dėl daugiau informacijos susisiekti el. paštu [email protected]
Programą sudaro trys [moduliai]: [1] garso kompozicija, [2] grafinė notacija, [3] Pure Data. Kiekviename jų bus suteikiama įgūdžių nuo garso produkcijos ir reprodukcijos, įrašo ir įrašo apdirbimo, sintezės pagrindų, programavimo iki grafinės kompozicijos metodų. Intensyvios programos pabaigoje bus viešai pristatomi savaitės darbo ir bendradarbiavimo rezultatai, taigi – įgaus pradinės patirties pasirodyti gyvai.
Modulių užsiėmimams vadovaus: Brigitta Bödenauer – garso, vaizdo ir instaliacijų kūrėja, industrinės muzikos DJ iš Austrijos; Vygintas Orlovas – menininkas ir tyrėjas, interaktyvaus meno ir Pure Data programinės aplinkos dėstytojas Vilniaus dailės akademijoje; William Bilwa Costa – konceptualiojo meno kūrėjas, tyrinėjantis triukšmą per / ir architektūrą bei dialogiškas formas. Daugiau apie kiekvieną iš modulių ir lektorių – netrukus.
Užsiėmimai vyks nuo gegužės 31 d. iki birželio 4 d., nuo 10 iki 18.30 val., dirbtuvių rezultatų pristatymas numatomas birželio 5 d. Užsiėmimų formatas – hibridinis (dalis užsiėmimų vyks nuotoliniu būdu), taikantis prie pandeminės situacijos. Be kasdienių užsiėmimų ir dirbtuvių stovyklos dalyv*ms bus siūlomi skaitiniai, filmo peržiūra bei, situacijai leidžiant, – neformalūs susitikimai.
Šeštadienį programos dalyvių darbai bus pristatyti dviejuose renginiuose. Vienas iš pristatymo renginių planuojamas koncerto forma. Dėl pandeminės situacijos su renginio forma susijusi informacija bus tikslinama gegužės pabaigoje.
Buriamos dvi dalyvių grupės. Viena – dalyvausianti užsiėmimuose nuotoliniu būdu, skirta suteikti galimybę mokytis dalyv*ms, kurios/ie/* negali atvykti dalyvauti vietoje, kita – dalyvausianti užsiėmimuose vietoje (Kaune). Pasirinkimą prašome nurodyti registruojantis [anketoje].
Dalyv*s, atvykstanči*s iš kitų miestų, galime apgyvendinti (nurodyti poreikį anketoje) ir padengti kelionės iki Kauno ir atgal išlaidas (atvykimas pirmadienį, išvykimas sekmadienį). Užsiėmimų vietoje (Kaune) dalyv*ms suteikiamas kasdienis maitinimas (pietūs ir vakarienė).
Norinčiųjų dalyvauti stovykloje paraiškų laukiame iki gegužės 23 d. Paraišką užpildyti galima čia. Pastaba: į dirbtuves priimame tik visą savaitę, nuo pirmadienio iki šeštadienio imtinai, skirti galinčius asmenis, dalyvavimo tikimasi visuose užsiėmimuose. Stovyklos pabaigoje dalyv*ms pagal poreikį bus išduodami stovyklos turinį ir veiklų apimtį liudijantys pažymėjimai.
Moduliai
Šio modulio tikslas yra programos dalyviams suteikti priemonių kurti garso kompoziciją remiantis įrašytais garsais. Moduliui vadovauja Brigitta Bödenauer, kuri paskatins imtis sutelkto kritinio klausymo ir patyrinėti cut-up ir garsinių koliažų principus.
Kūrybinių dirbtuvių pagrindas bus darbas su įrašytais aplinkos garsais ir triukšmais – šiuos dirbtuvių dalyvės/iai/* įsirašys savo įranga (telefonais arba kitais turimais įrašymo įrenginiais). Susitikimų su lektore metu dalyviai/ės/* susipažins su pagrindinėmis šių garsų komponavimo prieigomis. Bus susitelkta į garso montažą, automatizavimą garso apdirbimo aplinkoje (DAW – digital audio workstation), erdvės ir gelmės parametrus kompozicijoje, garso tempimu / deformacija ir suvedimo pagrindus.
Dirbtuvių pabaigoje dalyviai/ės/* parengs ir pristatys darbo rezultatą – kompoziciją. Dirbtuvių metu naudojama garso apdirbimo aplinka – Ableton Live.
BRIGITTA BÖDENAUER
Brigitta Bödenauer yra meninkė iš Austrijos, kurianti garsą, kiną ir instaliacijas, nuo 1990 m. ji didžėjauja Vienos eksperimentinės muzikos scenoje. Ji dėsto ir rašo apie kiną bei medijas. Brigittą domina judesys garse ir vaizde, kaip žmogaus ausiai negirdimus garsus perteikti šviesos ar kitomis priemonėmis, bei erdvės matmuo garse. Tiek vizualiojoje, tiek garsinėje kūryboje Brigitta tyrinėja, kas slypi už to, kas neapčiuopiama, – tai gali būti aido šleifas tamsiame tunelyje, emocijų persmelktas garsas politiniame proteste ar kas kita.
Šio modulio tikslas – suteikti stovyklos dalyviams/ėms/* priemones / pasidalyti kūrybiškomis prieigomis dirbti su garso komponavimu.
Ar ir kaip įmanoma architektūrines formas perkelti į garso kompoziciją? Bilwa, šio modulio lektorius, siūlo bent pabandyti. Vadovaudamiesi XIX a. pabaigoje-XX a. pradžioje taikytu architektūros ir dizaino principu „forma seka funkcija“ („form follows function“), šio užsiėmimo dalyviai tyrinės, kaip galima pritaikyti architektūroje regimus kompozicijos elementus kuriant graphic score. Vienas šio užsiėmimo tikslų – urbanistinės erdvės vizualumu atrasti idėjas garsinei kompozicijai.
Užsiėmimo dalyviai/ės/* fotografuos pasirinktą architektūrą Kaune [arba savo artimojoje aplinkoje, jeigu užsiėmimas vyks nuotoliniu būdu*]. Dalyviai/ės/* drauge su lektoriumi peržvelgs užfiksuotas architektūrines formas, jų kartotes, motyvus, linijas, įsivardijant unikalius statinių bruožus. Pasitelkiant fotoaparatu užfiksuotus motyvus, bus imtasi sukurti smulkesnius elementus, kurių funkcijos bus panaudotos sudarant simbolių paletę, kiekvienam simboliui suteikiant individualią reikšmę. Ši paletė bus naudojama sudaryti grafinę notaciją garso / muzikos kompozicijai. Šio užsiėmimo tikslas – sukurti sistemą ar veikiau žodyną, kurio kiekvienas simbolis būtų išverstinas į muzikinę natą. Dalyviai/ės/* kurs individualias paletes ir vieną bendrą, kolektyvinę.
WILLIAM BILWA COSTA
William „Bilwa“ Costa yra Berlyne įsikūręs konceptualiojo meno srities kūrėjas, dirbantis performanso, garso ir vizualiajame mene. Bilwą domina eksperimentinės daugiadisciplininės prieigos prie elektroakustinės muzikos, garso kompozicijos ir atlikimo. Čia jis pasitelkia savo daugialypę patirtį, kurią atsineša iš savo šaknų – dub’o kultūros, vizualiojo meno ir dizaino. Bilwai svarbu bendradarbiavimas ir mainai, tad per savo kūrybinę praktiką jis siekia sukurti erdves įvairių sričių kūrėj*ms. Būtent dėl šio dialogiškumo siekio ir didelio susidomėjimo triukšmo bei architektūros sąsajomis, Bilwa tapo sugrįžtančiu Matters programos reziduojančiu menininku.
Šio modulio tikslas – suteikti programavimo su Pure Data pagrindus, pradedant nuo garso sintezės pagrindų iki jutiklių prijungimo prie garso apdirbimo programos. Stovyklos dalyviams – tiek turintiems minimalios patirties su PD, tiek pradžiamoksliams – siūlomos dvi temos:
x) Instrumento konstravimas per Pure Data programinę aplinką. Dalyviai mokysis pasirinkti jiems įdomų instrumentą, pvz.: Moog Subharmonicon, ELTA Music Solar 50 ar kita, ir susikonstruoti skaitmeninį variantą, papildant jį efektais. Sukonstravus instrumentą, bus mokomasi vizualiojo programavimo programoje sukurto instrumento signalą nukreipti į naudojamą garso apdirbimo programą (pavyzdžiui: „Ableton“, „FL Studio“, „Logic Per“, „Bitwig“, „Cubase“).
y) Jutiklių integravimas į savo naudojamą garso apdirbimo programą (per Pure Data jungtį su, pavyzdžiui: „Ableton“, „FL Studio“, „Logic Per“, „Bitwig“, „Cubase“).*
Pure Data yra atviro kodo vizualiojo programavimo kalba, naudojama kūrybiniuose muzikos ir vizualiųjų darbų procesuose. Pure Data gali būti pasitelkiama apdirbti tiek garso, tiek midisignalą, susieti jį su vaizdiniais, išoriniais kontroleriais ir t.t. Ji naudojama kurti garsą, plačiai taikoma interaktyviuose ir audiovizualiuosiuose menuose, robotikos projektuose, kartais – net ir kuriant kompiuterinius žaidimus. Pure Data veikia „Windows“, „Linux“ ir „Mac“ operacinėse sistemose.
RLOVAS
Vygintas Orlovas yra menininkas ir tyrėjas. Jo meninio tyrimo akiratyje – komunikacija, trikdžiai, vaizdo ir garso sąsajos bei percepcijos procesai. Nuo 2015 m. jis dirba Vilniaus dailės akademijos įvietinto meno katedroje, kur dėsto interaktyviojo meno pagrindus, Pure Data programinę aplinką ir kita.
Vyginto susidomėjimas garso ir vaizdo laukų galimybėmis nuvedė jį į Japonijos OptoSigma, kur jis atliko praktiką spindulinio srauto garso analizės srityje. 2019 m. Vygintas Orlovas apsigynė disertaciją tema „Transformacija: vaizdo ir garso ryšiai. Kompleksinė garso-vaizdžių kūrimo strategijų analizė“ ir pristatė personalinę parodą „xqvhawhhef“.
Daugiau apie menininko veiklą skaitykite čia.
_
* Šios modulio dalies įgyvendinimas skirsis nuotolinėms ir vietoje esančioms grupėms.